Pagina wordt geladen ...

Vind hier je baan

Selecteer hieronder je type baan

De elementenvlieger van EN uitzendbureau

Doe de test en ontdek jouw sterke en zwakke punten in vijf minuten. De test is geschikt voor werkgevers, werknemers en werkzoekenden.

Doe de test

Personal branding

Is personal branding nodig? En hoe pak je dit aan?

Je leest tegenwoordig steeds vaker; je presenteert jezelf als een merk. Het is belangrijk om dit op een positieve manier zichtbaar te maken, aangezien alles wat online staat als het ware jouw visitekaartje is. Hoe kun je met jouw expertise positief opvallen binnen jouw vakgebied? Hier een aantal tips.

Werk aan je persoonlijke merk

Personal branding begint met zelfkennis en het doen van zelfonderzoek. Je moet duidelijk voor ogen hebben wat je zakelijk en privé wilt bereiken en wat je levensdoel is. Weet daarnaast ook wat je kunt en wat je leuk vindt.

Bij personal branding draait het om het vinden van je kracht, van hetgeen dat je uniek maakt en het uitdragen daarvan. 

Weet hoe belangrijk beeldvorming is voor je volgende baan

Als je nu een leuke baan hebt, waar je goed tot je recht komt, wil dat niet zeggen dat je kunt gaan rusten en niets hoeft te doen aan zelfpromotie. De arbeidsmarkt is veel flexibeler geworden, werknemers krijgen veelal tijdelijke contracten. Om te voorkomen dat je tijdelijk zonder baan komt te zitten, zal je voortdurend bezig moeten zijn met je eigen loopbaan. Daarbij moet je je kunnen onderscheiden van de rest. Als je teveel opgaat in de massa, zul je niet snel in aanmerking komen voor promotie of een nieuwe baan.

Kwaliteit verkoopt zichzelf niet

Misschien kun je een tijdje ervan uitgaan dat als je goed presteert, dat jouw prestaties voor zich spreken. Maar je moet je afvragen of kwaliteit zichzelf verkoopt op de langere termijn. Wanneer je consequent werkt aan jouw personal branding, stel je anderen eenvoudig in staat een beroep op jou te doen als het gaat om specifieke kennis en ervaring. 

Laat je angst varen

Anderen vinden het vaak niet raar of opschepperig als je jezelf promoot. Maar zorg dat je niet overdrijft. Het is een slimme manier om doelgericht te solliciteren, netwerken of klanten te werven. Dus schroom niet en zet jezelf op de kaart.

Authentiek

Je bent niet de enige die aan personal branding doet. De concurrentie is groot en dat betekent dat jij je moet onderscheiden van de rest. Maak duidelijk wat jou uniek maakt en zorg voor een sterke tekst over jezelf op je online profiel. Laat hierbij je persoonlijkheid goed doorschemeren. Wees hierin origineel en zorg dat je clichés of nietszeggende woorden vermijdt om je profiel te laten opvallen.

Denk verder dan online

Als je weet hoe je jezelf in de markt wilt zetten, dan is het raadzaam om je middels een elevator pitch te presenteren. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een blog schrijven of artikelen plaatsen op socialmediasites. Maar er zijn natuurlijk veel meer manieren om jezelf in de markt te zetten. Schrijf bijvoorbeeld een artikel voor het plaatselijke wijkkrantje, meld je aan als vrijwilliger in de oudervereniging van school of help mee met het organiseren van een buurtfeest. Hierbij is het doel om meer zichtbaarheid te geven aan jouw persoonlijkheid, kennis en ervaring. Je blijft beter in het geheugen van mesen zitten en je zult eerder benaderd worden wanneer zij naar een geschikte persoon op zoek zijn.

 

Bron: nationalevacaturebank.nl / intermediair.nl

 

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan en ontvang circa een keer per maand onze nieuwste vacatures en handige sollicitatietips! Wij verstrekken je gegevens niet aan derden en je kunt je op elk gewenst moment weer afmelden.

De laatste tweets

keurmerken vcu keurmerken lloyds keurmerken nbbu keurmerken sna
sitemap | contact | ontwerp dotsolutions